MŁODZI ODWAGI |
Wpisany przez Agata |
środa, 08 maja 2013 12:29 |
Nasz szkoła przystąpiła do programu „MŁODZI ODWAGI!”, w ramach którego chcemy się włączyć w ruch na rzecz promocji zdrowych nawyków żywieniowych oraz aktywności fizycznej. Chcemy zwrócić uwagę uczniów na jakość jedzenia, które wybieramy, na sposób, w jaki je spożywamy oraz zachęcić ich do codziennego fizycznego ruchu oraz czynnego uprawiania sportu.
Akcja Młodzi Odwagi! ma charakter ogólnopolskiej kampanii wspieranej przez dziennikarzy, publicystów oraz specjalistów, zajmujących się zdrowym stylem życia.
Koordynatorem działań szkolnych jest Centrum Edukacji Obywatelskiej.
W grudniu 2012r. nasza szkoła przystąpiła do projektu Młodzi Odwagi!
ZADANIE 1: SŁODYCZE MOGĄ BYĆ ZDROWE
„Zajęcia przeprowadzone na podstawie scenariusza o zdrowych smakołykach cieszyły się dużym zainteresowaniem dzieci. Niektóre z nich jeszcze nigdy nie próbowały np. suszonych jabłek czy gruszek, a migdały znały tylko jako dodatek do ciast. Zajęcia te były ciekawe i dostarczyły dzieciom zupełnie nowej wiedzy na temat zdrowego żywienia, ponieważ nie przestrzegały tylko o negatywnych konsekwencjach spożywania dużej ilości słodyczy, ale jednocześnie pokazały, jak zastąpić je czymś zdrowym i smacznym.”
ZADANIE 2: SMAKOWITE PUDEŁKA ŚNIADANIOWE
„Zajęcia przeprowadzone zgodnie ze scenariuszem były bardzo ciekawe dla uczniów, zainspirowały ich do pogłębienia wiedzy na temat zdrowego odżywiania. Dzieci wiedzą już, że jedzenie drugiego śniadania jest ważne dla zdrowia. Wiedzą jakie grupy produktów wchodzą w skład prawidłowo skomponowanego drugiego śniadania. Uczniowie także samodzielnie przygotowali pudełko na drugie śniadanie. Dzieci były zainteresowane tematyką zajęć. Aktywnie uczestniczyły w zajęciach, które zmuszały ich do myślenia i działania.”
ZADANIE 3: WSPÓLNE DRUGIE ŚNIADANIE
Od dłuższego czasu dbamy o to, aby uczniowie klas młodszych codziennie spożywali wspólnie z wychowawcami swoje drugie śniadanie. Staramy się kształtować właściwą postawę prozdrowotną i uświadomić dzieciom, jak ważne jest śniadanie. Wspólne zjedzenie kanapek poprzedzamy czynnościami higienicznymi – wyjście do łazienki i umycie rąk ciepłą wodą i mydłem. Uczniowie spożywają kanapki przyniesione z domu i piją herbatkę przygotowaną w stołówce szkolnej. Monitorujemy, czy wszyscy uczniowie mają drugie śniadanie i w razie potrzeby organizujemy dla potrzebujących posiłki dofinansowane przez GOPS. W szkole realizowane są programy „Szklanka mleka” i „Owoce w szkole”. Produkty te wykorzystujemy podczas drugich śniadań. Dzieci mają w ten sposób urozmaicone posiłki. W naszej szkole uczniowie mogą również zjeść smaczny i pełen witamin obiad, który spożywają wspólnie w czasie przerwy obiadowej.
ZADANIE 4: WIEM, CO JEM – ZASADY PRAWIDŁOWEGO ŻYWIENIA DLA DZIECI
“ What colour is your food? – zajęcia z j. angielskiego.
”Kto zajada witaminki, ten ma uśmiechnięte minki – zajęcia świetlicowe.
ZADANIE 5: W ZDROWYM CIELE ZDROWY UMYSŁ - KLASY I – III
„Dzieci świetlicowe oraz uczniowie klas 1 i 2 wzięły udział w zajęciach aerobiku na wesoło. Dzieci, podczas zajęć ćwiczyły poszczególne partie ciała. Zajęcia gimnastyczne miały na celu zachęcić młodzież do aktywnego spędzania wolnego czasu oraz regularnego uczęszczania w zajęciach gimnastycznych.”
„Włączając się w ruch na rzecz promocji aktywności fizycznej dla uczniów klasy pierwszej, drugiej i trzeciej zorganizowano zawody sportowe. Drużyny poszczególnych klas rywalizowały ze sobą pokonując różnorodne tory przeszkód. Zawody poprzedzone były ćwiczeniami ogólnorozwojowymi i przypomnieniem zasad prawidłowego współdziałania w grupie i zasadach fair play oraz sposobie przyznawania punktów. Ponadto uczniowie klasy drugiej i trzeciej rywalizowali ze sobą w rozgrywkach sportowych „ Dwa ognie”. Zmagania sportowe podobnie jak poprzednio poprzedzone były gimnastyką i omówieniem zasad i sposobem punktowania gry.
W czasie zajęć bardzo chętnie wykorzystywaliśmy zaproponowane w programie ćwiczenia śródlekcyjne opracowane przez panią Katarzynę Grygolec:
„Zdrowie jest tylko jedno, dlatego troska o nie jest tak ważna już od najmłodszych lat. Dbając o nie stale zachęcamy uczniów, aby aktywnie uczestniczyli w zajęciach W-F. Dzieci bardzo chętnie wykonywały zaproponowane ćwiczenia gimnastyczne ze sznurkiem. Ruch i sport jest dla dzieci bardzo ważny, a każde urozmaicenie zajęć W-F u spotyka się z zadowoleniem dzieci.”
Na bieżąco zachęcamy uczniów do codziennego fizycznego ruchu oraz czynnego uprawiania sportu. Od dłuższego czasu organizujemy we współpracy z Urzędem Gminy wyjazdy na basen dla uczniów klas trzecich (raz w tygodniu). Uczniowie mają również możliwość uczestniczenia w pozalekcyjnych zajęciach Szkolnego Klubu Sportowego. Organizujemy również wyjazdy na Zieloną Szkołę, w czasie której naukę łączymy z aktywnością fizyczną nad urokliwym polskim morzem.
ZADANIE 6: REKLAMY JUŻ NAM NIE STRASZNE
„Zajęcia na temat reklamy produktów spożywczych przeprowadzone zostały zgodnie ze scenariuszem dostępnym na platformie programu Młodzi Odwagi!.
ZADANIE 7: NAPOJE ENERGETYZUJĄCE
„Wśród uczniów klas IV- VI przeprowadzono debatę na temat napojów energetyzujących. Lekcja została przeprowadzona wg scenariusza dostępnego na platformie „Młodzi odwagi”. Nauczyciel kilka dni przed planowanymi zajęciami udostępnił młodzieży materiały przygotowanie na stronie organizatora. Dzieci zostały podzielone na grupy, których członkowie mieli zapoznać się z tekstami dotyczącymi napojów energetyzujących oraz poszukać we własnym zakresie informacji dotyczących korzyści i niekorzyści związanych z ich używaniem.
ZADANIE 8: W ZDROWYM CIELE ZDROWY UMYSŁ
„Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach sportowych organizowanych w ramach zajęć W-F oraz Szkolnego Klubu Sportowego. Niejednokrotnie prowadzone były rozgrywki wewnątrzklasowe oraz międzyklasowe w piłkę siatkową oraz piłkę nożną. Zajęcia często prowadzone były w formie zawodów. Również w czasie przerwy 20 minutowej organizowano dla chętnych uczniów mini turnieje siatkowe. W czasie zimy rozgrywki odbywały się na sali gimnastycznej, a w miesiącach ciepłych na boisku szkolnym. Organizowaliśmy również międzyszkolne zawody sportowe włączając do akcji kolegów i koleżanki z drugiej szkoły podstawowej znajdującej się na terenie naszej gminy.”
ZADANIE 9: GRA O ZDROWIE
„Dzieci uczęszczające na świetlicę, zagrały w grę planszową pod tytułem „ Gra o zdrowie”. Przez zabawę dzieci uczyły się zasad zdrowego odżywiania oraz zdrowego stylu życia. Uczniowie z utęsknieniem oczekują kolejnych zajęć świetlicowych, na których znowu będą mogli zagrać w tę grę.”
MANIFEST SZKOŁY
W czasie realizacji programu nasi uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w przeprowadzanych działaniach. W przyszłym roku szkolnym planujemy kontynuować dodatkowe, własne inicjatywy – zarówno proponowane przez uczniów, jak i nauczycieli - promujące zdrowe nawyki żywieniowe oraz aktywność fizyczną.
Sprawozdanie zbiorcze przygotowała: Bernadeta Jaronicka – szkolny koordynator programu
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Augusta Kard. Hlonda w Chełmie Śląskim
|
Poprawiony: wtorek, 15 kwietnia 2014 14:10 |