MŁODZI ODWAGI Drukuj
Wpisany przez Agata   
środa, 08 maja 2013 12:29

 

 

Nasz szkoła przystąpiła do programu „MŁODZI ODWAGI!”, w ramach którego chcemy się włączyć w ruch na rzecz promocji zdrowych nawyków żywieniowych oraz aktywności fizycznej. Chcemy zwrócić uwagę uczniów na jakość jedzenia, które wybieramy, na sposób, w jaki je spożywamy oraz zachęcić ich do codziennego fizycznego ruchu oraz czynnego uprawiania sportu.

Akcja Młodzi Odwagi! ma charakter ogólnopolskiej kampanii wspieranej przez dziennikarzy, publicystów oraz specjalistów, zajmujących się zdrowym stylem życia.

Koordynatorem działań szkolnych jest Centrum Edukacji Obywatelskiej.

 

Manifest

 

W grudniu 2012r. nasza szkoła przystąpiła do projektu Młodzi Odwagi!
Wzięli w nim udział wszyscy uczniowie klas I –VI, gdyż jesteśmy małą szkołą, która liczy zaledwie 61 uczniów (33 uczniów w klasach I – III i 28 uczniów w klasach IV - VI). W związku z tym, działania przeprowadzane były głównie w dwóch grupach: dzieci klas młodszych i dzieci klas starszych. Niektóre inicjatywy podejmowane były również na zajęciach świetlicowych.
Poniżej przedstawiam sprawozdania poszczególnych nauczycieli o przebiegu działań, które wybraliśmy spośród zadań zaproponowanych przez Państwa do realizacji w programie.


ZADANIE 1: SŁODYCZE MOGĄ BYĆ ZDROWE

„Zajęcia przeprowadzone na podstawie scenariusza o zdrowych smakołykach cieszyły się dużym zainteresowaniem dzieci. Niektóre z nich jeszcze nigdy nie próbowały np. suszonych jabłek czy gruszek, a migdały znały tylko jako dodatek do ciast. Zajęcia te były ciekawe i dostarczyły dzieciom zupełnie nowej wiedzy na temat zdrowego żywienia, ponieważ nie przestrzegały tylko o negatywnych konsekwencjach spożywania dużej ilości słodyczy, ale jednocześnie pokazały, jak zastąpić je czymś zdrowym i smacznym.”
/Agata Żołneczko/


ZADANIE 2: SMAKOWITE PUDEŁKA ŚNIADANIOWE

„Zajęcia przeprowadzone zgodnie ze scenariuszem były bardzo ciekawe dla uczniów, zainspirowały ich do pogłębienia wiedzy na temat zdrowego odżywiania. Dzieci wiedzą już,    że jedzenie drugiego śniadania jest ważne dla zdrowia. Wiedzą jakie grupy produktów wchodzą w skład prawidłowo skomponowanego drugiego śniadania. Uczniowie także samodzielnie przygotowali pudełko na drugie śniadanie. Dzieci były zainteresowane tematyką zajęć. Aktywnie uczestniczyły w zajęciach, które zmuszały ich do myślenia i działania.”
/Urszula Bigaj/

 

 


 

 

ZADANIE 3: WSPÓLNE DRUGIE ŚNIADANIE

Od dłuższego czasu dbamy o to, aby uczniowie klas młodszych codziennie spożywali wspólnie z wychowawcami swoje drugie śniadanie. Staramy się kształtować właściwą postawę prozdrowotną i uświadomić dzieciom, jak ważne jest śniadanie. Wspólne zjedzenie kanapek poprzedzamy czynnościami higienicznymi – wyjście do łazienki i umycie rąk ciepłą wodą i mydłem. Uczniowie spożywają kanapki przyniesione z domu i piją herbatkę przygotowaną w stołówce szkolnej. Monitorujemy, czy wszyscy uczniowie mają drugie śniadanie i w razie potrzeby organizujemy dla potrzebujących posiłki dofinansowane przez GOPS. W szkole realizowane są programy „Szklanka mleka” i „Owoce w szkole”. Produkty te wykorzystujemy podczas drugich śniadań. Dzieci mają w ten sposób urozmaicone posiłki. W naszej szkole uczniowie mogą również zjeść  smaczny i pełen witamin obiad, który spożywają wspólnie w czasie przerwy obiadowej.


ZADANIE 4: WIEM, CO JEM – ZASADY PRAWIDŁOWEGO ŻYWIENIA DLA DZIECI

“ What colour is your food? –  zajęcia z j. angielskiego.
Uczniowie klas 1,3,4 realizując główne założenia projektu “Młodzi odwagi” zaproponowali sposób zdrowego żywienia, uwzględniając przy tym dominujące kolory żywności. Klasa 4, zajęła się poszukiwaniem zdrowej żywności w prasie codziennej. Młodsi koledzy z klasy 1, wykonali „talerze” z ulubionymi, oczywiście zdrowymi owocami i warzywami. Klasa 3 wykonała plakat poświęcony „kolorowym witaminkom” ukrytym w owocach i warzywach. Zabawa z „kolorowym posiłkiem” ORAZ DYSKUSJA O WITAMINACH ZAWARTYCH W WYBRANYCH PRZEZ DZIECI WARZYWACH I OWOCACH uświadomiła dzieciom o korzyściach płynących ze spożywania tychże produktów.”
/Barbara Ryt/

”Kto zajada witaminki, ten ma uśmiechnięte minki – zajęcia świetlicowe.
Uczniowie na zajęciach świetlicowych wykonali plakat promujący motto: „Kto zajada witaminki, ten ma uśmiechnięte minki”. Uśmiechnięte buźki zostały wykonane z przypraw kuchennych (tj: ziela angielskiego, pieprzu, goździków, liści laurowych) a mają symbolizować radość ze zdrowia, które dzieci mogą czerpać ze zdrowych warzyw i owoców zjadanych każdego dnia.”
/Barbara Ryt/


ZADANIE 5: W ZDROWYM CIELE ZDROWY UMYSŁ -  KLASY I – III

„Dzieci świetlicowe oraz uczniowie klas 1 i 2 wzięły udział w zajęciach aerobiku na wesoło. Dzieci, podczas zajęć ćwiczyły poszczególne partie ciała. Zajęcia gimnastyczne miały na celu zachęcić  młodzież do aktywnego spędzania wolnego czasu oraz regularnego uczęszczania  w zajęciach gimnastycznych.”
/Barbara Ryt/



 

„Włączając się w ruch na rzecz promocji  aktywności fizycznej dla uczniów klasy pierwszej, drugiej i trzeciej zorganizowano zawody sportowe. Drużyny poszczególnych klas rywalizowały ze sobą pokonując różnorodne tory przeszkód. Zawody poprzedzone były ćwiczeniami ogólnorozwojowymi i przypomnieniem zasad prawidłowego współdziałania w grupie i zasadach fair play oraz sposobie przyznawania punktów. Ponadto uczniowie klasy drugiej i trzeciej rywalizowali ze sobą w rozgrywkach sportowych „ Dwa ognie”. Zmagania sportowe podobnie jak poprzednio poprzedzone były gimnastyką i omówieniem zasad i sposobem punktowania gry.
Konkurencje sportowe odbyły się w ramach  Szkolnej Olimpiady Wiedzy i Umiejętności.
Ogłoszenie wyników i rozdanie nagród odbyło się podczas obchodów Pierwszego Dnia Wiosny połączonych z I Gminnym Konkursem Recytatorskim.”
/Urszula Bigaj/

W czasie zajęć bardzo chętnie wykorzystywaliśmy zaproponowane w programie ćwiczenia śródlekcyjne opracowane przez panią Katarzynę Grygolec:
„Dzieci z radością wykonywały zasugerowane ćwiczenia śródlekcyjne z pustym pudełkiem po zapałkach. Te i inne zaproponowane formy aktywności fizycznej  są atrakcyjną alternatywą na przerwę śródlekcyjną i wzbogacają dotychczasowe zestawy ćwiczeń przez nas stosowane.”
/Urszula Bigaj/

„Zdrowie jest tylko jedno, dlatego troska o nie jest tak ważna już od najmłodszych lat. Dbając o nie stale zachęcamy uczniów, aby aktywnie uczestniczyli w zajęciach W-F. Dzieci bardzo chętnie wykonywały zaproponowane ćwiczenia gimnastyczne ze sznurkiem. Ruch i sport jest dla dzieci bardzo ważny, a każde urozmaicenie zajęć W-F u spotyka się  z zadowoleniem dzieci.”
/Agata Żołneczko/

 


 


Na bieżąco zachęcamy uczniów do codziennego fizycznego ruchu oraz czynnego uprawiania sportu. Od dłuższego czasu organizujemy we współpracy z Urzędem Gminy wyjazdy na basen dla uczniów klas trzecich (raz w tygodniu). Uczniowie mają również możliwość uczestniczenia w pozalekcyjnych zajęciach Szkolnego Klubu Sportowego. Organizujemy również wyjazdy na Zieloną Szkołę, w czasie której naukę łączymy z aktywnością fizyczną nad urokliwym polskim morzem.


ZADANIE 6: REKLAMY JUŻ NAM NIE STRASZNE

„Zajęcia na temat reklamy produktów spożywczych przeprowadzone zostały zgodnie ze scenariuszem dostępnym na platformie programu Młodzi Odwagi!.
Dzieci dowiedziały się, że reklama nie jest wiarygodnym źródłem informacji, a jej cel to zwiększenie sprzedaży reklamowanego towaru. Uczniowie pracując w grupach stworzyli reklamę napoju owocowego, jabłka, wody mineralnej, batonika. Dzieci były bardzo zainteresowane tematem lekcji, chętnie i aktywnie uczestniczyły w zajęciach. Uczniowie  byli zdziwieni i rozczarowani, że w reklamie nie ma całej prawdy o produkcie. Wiedzą już, że muszą krytycznym okiem spojrzeć na informacje podane w reklamie.”
/Anna Krzystanek/


ZADANIE 7: NAPOJE ENERGETYZUJĄCE

„Wśród uczniów klas IV- VI przeprowadzono  debatę na temat napojów  energetyzujących. Lekcja została przeprowadzona wg scenariusza dostępnego na platformie „Młodzi odwagi”. Nauczyciel kilka dni przed planowanymi zajęciami udostępnił młodzieży materiały przygotowanie na stronie organizatora. Dzieci zostały     podzielone na grupy, których członkowie mieli zapoznać się  z tekstami dotyczącymi napojów energetyzujących oraz poszukać we własnym zakresie informacji dotyczących korzyści i niekorzyści związanych z  ich używaniem.
Podczas trwania zajęć już od początku  wszyscy uczestnicy zdecydowanie stwierdzili, że napoje energetyzujące nie należą do produktów spożywczych, które służą zdrowiu. W opinii nauczyciela uczniowie i uczennice przed otrzymaniem materiałów, posiadali niewielką wiedzę w zakresie składu i szkodliwego działania tych specyfików. Młodzież aktywnie włączyła się w dyskusję, przyniosła także konkretne puste bądź pełne puszki i butelki różnych firm oraz etykiety.  Młodzi ludzie wyszukali również dwa filmy dostępne w sieci ( tytuł jednego z nich podany był w scenariuszu lekcji, ale nauczyciel nie podawał go wcześniej uczniom), które dodatkowo utwierdziły ich  w przekonaniu, że napoje energetyzujące to przede wszystkim źródło zysków  dla wybranych producentów oraz znikoma, a właściwie żadna korzyść dla zdrowia. Ponadto liderzy grup przedstawili także inne materiały, które udało im się zdobyć. Wspólnie uzupełniono tabelę przygotowaną w materiałach pomocniczych. Na zakończenie uczniowie klasy szóstej przedstawili krótką prezentację, którą częściowo przygotowali w domu, a podczas zajęć uzupełnili o dodatkowe treści. 
W ocenie nauczyciela lekcja była bardzo interesująca. Dzieci aktywnie włączyły się w przygotowanie i przebieg zajęć. Ładnie przedstawiały argumenty i dokonały podsumowania. Scenariusz i materiały podane na platformie były przygotowane stosownie do wieku i możliwości młodzieży.”
/Renata Ganobis /


ZADANIE 8: W ZDROWYM CIELE ZDROWY UMYSŁ

„Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach sportowych organizowanych w ramach zajęć W-F oraz Szkolnego Klubu Sportowego. Niejednokrotnie prowadzone były rozgrywki wewnątrzklasowe oraz międzyklasowe w piłkę siatkową oraz piłkę nożną. Zajęcia często prowadzone były w formie zawodów. Również w czasie przerwy 20 minutowej organizowano dla chętnych uczniów mini turnieje siatkowe. W czasie zimy rozgrywki  odbywały się na sali gimnastycznej, a w miesiącach ciepłych na boisku szkolnym. Organizowaliśmy również międzyszkolne zawody sportowe włączając do akcji kolegów i koleżanki z drugiej szkoły podstawowej znajdującej się na terenie naszej gminy.”
/Aleksander Kiszka/


ZADANIE 9: GRA O ZDROWIE

„Dzieci uczęszczające na świetlicę, zagrały w grę planszową pod tytułem „ Gra o zdrowie”. Przez zabawę dzieci uczyły się zasad zdrowego odżywiania oraz zdrowego stylu życia. Uczniowie z utęsknieniem oczekują kolejnych zajęć świetlicowych, na których znowu będą mogli zagrać w tę grę.”

 


 

 

MANIFEST SZKOŁY


W każdej klasie uczniowie umieścili na gazetce klasowej MANIFEST MŁODYCH I MANIFEST SZKOŁY, aby stale pamiętać o głównych założeniach programu.

W czasie realizacji programu nasi uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w przeprowadzanych działaniach. W przyszłym roku szkolnym planujemy kontynuować dodatkowe, własne inicjatywy – zarówno proponowane przez uczniów, jak i nauczycieli - promujące zdrowe nawyki żywieniowe oraz aktywność fizyczną.
Będziemy  również starali się  zachęcić naszych kolegów i koleżanki z drugiej szkoły podstawowej oraz z gimnazjum, znajdujących się na terenie naszej gminy, aby przyłączyli się do tej wspaniałej akcji promującej zdrowy styl życia. Mamy nadzieję, że uda nam się przygotować wspólne działania w tym kierunku.

 

 

 

Sprawozdanie zbiorcze przygotowała: Bernadeta Jaronicka – szkolny koordynator programu

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Augusta Kard. Hlonda w Chełmie Śląskim

 


Poprawiony: wtorek, 15 kwietnia 2014 14:10